Αρχαίες Ελληνικές Πανοπλίες

Κρανος Θεσσαλικού “πετάσου”

Το έργο αποτελεί απόπειρα αναπαραγωγής κράνους το οποίο ήταν μέρος της Αρχαιολογικής εκθέσεως  “Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ. Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο” που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (2023-2024).

Το κράνος δεν είναι παρά η μεταλλική εκδοχή ενός ψάθινου “πέτασου”δηλ. ενός καπέλου με φαρδύ πλατύγυρο που σύμφωνα με τα διαθέσιμα αρχαιολογικά στοιχεία χρησιμοποιήθηκε αρχικά  στην Θεσσαλία.

Φιλοτεχνήθηκε από ένα δίσκο χαλκού 50 εκατοστών με εν θερμώ σφυρηλάτηση.Τα γυρίσματα στα αριστερά και δεξιά προσπαθούν να μιμηθούν  την φυσική παραμόρφωση του ψάθινου  καπέλου από τα κορδόνια στερέωσης του στην κεφαλή του φορέα του. Η θόλος του κράνους φέρει εσωτερική επένδυση από μαλλί και λινό ύφασμα. Η εσωτερική πλευρά του πλατύγυρου έχει επενδυθεί με δέρμα, ενώ περιμετρικά όλες οι άκρες του έχουν καλυφθεί  επίσης με δέρμα το οποίο είναι ραμμένο με κλωστή απευθείας πάνω στο μέταλλο μέσω οπών.

Το αυθεντικό αρχαιολογικό εύρημα δεν διαθέτει παραγναθίδες. Στην εκδοχή του Δημήτρίου Κατσίκη  έχουν προσαρμοστεί δερμάτινες παραγναθίδες για καλύτερη στερέωσή του στην κεφαλή του φορέα του.Συνήθως τα κράνη αυτά φοριούνταν από το ιππικό.Ένα εξαίρετο δείγμα της Αρχαίας Ελληνικής  μεταλλοτεχνίας, με υψηλή αισθητική.

Άρθρα - Νέα

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

Η έννοια του χρόνου στην Εβραϊκή σκέψη, αν και απροσδιόριστο μέγεθος (Έζρας 10,13: «ο χρόνος είναι βροχή»), χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη δυναμική η οποία κατά κοινή ομολογία εξέλειπε από τον Εθνικό κόσμο.

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Πολύ συχνά προκύπτει το ερώτημα για το κατά πόσο η επιλογή ενός ολομεταλλικού θώρακα (αρθρωτού ή μη) κρίνεται καταλληλότερη σε σύγκριση με έναν οργανικό θώρακα (σύνθετου ή μη) και δευτερευόντως, ποιος από τους δύο αυτούς τρόπους θωράκισης ήταν πιο προσφιλής στους Έλληνες της Ηπειρωτικής Ελλάδος από τον 15o μέχρι τον 5ο π.Χ αιώνα.

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πνευματικές δομές και απαγορεύσεις της Αρχαιότητας και των μέσων χρόνων δεν άφηναν περιθώρια για την αυτόνομη ανάπτυξη της στατιστικής επιστήμης και την εφαρμογή της στον δημογραφικό τομέα.