Οι Πανοπλίες της Μαχόμενης Ρωμιοσύνης

Βυζαντινός θώρακας της Ύστερης Περιόδου 13ος -14ος μ.Χ αιώνας

Τα υπαρκτά αρχαιολογικά στοιχεία που έχουμε στην διάθεσή μας για τις Βυζαντινές πανοπλίες μετά τον 13ο μ.Χ αιώνα είναι σχετικά λίγα και αυτό κάνει το έργο της αναπαραγωγής τους αρκετά επίμονη διαδικασία. Χρησιμοποιώντας ως οδηγό τις εικονογραφήσεις Στρατιωτικών Αγίων της περιόδου ο δημιουργός Κατσίκης Δημήτριος φιλοτέχνησε ένα σύνολο πανοπλίας που ακολουθεί τις βασικές τάσεις της Βυζαντινής Αγιογραφίας της Ύστερης Βυζαντινής εποχής.

Το κράνος είναι σύνθετης κατασκευής, αποτελείται από τέσσερα σιδερένια τετραθόλια τα οποία ενώνονται με μπρούτζινες γέφυρες με την βοήθεια πριτσινιών. Οι πλευρές και το οπίσθιο τμήμα του καλύπτονται με αποσπόμενες δερμάτινες διπλές πτέρυγες διακοσμημένες με μπρούτζινα διακοσμητικά στοιχεία. Εσωτερικά φέρει επένδυση από μαλλί και λινό ενώ διαθέτει και λουρί προσδέσεως.Στο μέτωπο του φέρει μπρούτζινο σταυρό.

Ο κορμός αποτελείται από δύο ημιθωράκια, το εμπρόσθιο και το οπίσθιο τα οποία συνδέονται με αγκράφες και δερμάτινα λουριά στις υπομασχάλιες περιοχές και στην περιοχή των ώμων. Σιδερένιες και μπρούτζινες ορθογώνιες πλάκες έχουν στερεωθεί με πριτσίνια σε παχύ δερμάτινο υπόβαθρο σύμφωνα με τα εικονογραφικά στοιχεία της αγιογραφίας της εποχής. Στο κέντρο του στήθους μία μπρούτζινη εικόνα της Θεοτόκου έχει προστεθεί λειτουργώντας και ως “καρδιοφυλακτήρας” καθώς θωρακίζει επιπλέον την επίμαχη περιοχή του σώματος και λειτουργεί και ως αποτροπαϊκό σύμβολο.

Οι προστασία των άνω άκρων αποτελείται από τις επωμίδες και τα “χειρόψελα”.Οι επωμίδες είναι σιδερένιες με κοίλη ανατομία και διακοσμημένες με δερμάτινες γιρλάντες (με μπρούτζινους σταυρούς) και μπρούτζινα διακοσμητικά δηλ.χερουβείμ. Τα “χειρόψελα”  αποτελούνται από τους ανατομικούς αγκώνες  διακοσμημένους με μπρούτζινους σταυρούς και τα αρθρωτά προστατευτικά των πήχεων. Η όλη διάταξη στερεώνεται πάνω στο “καμβάδιον” με σύστημα αγκραφών και λουριών. Η δεξιά παλάμη καλύπτεται με αλυσιδωτό γάντι  (“χειρόκτιον”) πολύ μεγάλης ευελιξίας.

Στις κάτω άκρες των ημιθωρακίων δερμάτινες διπλές πτέρυγες (“κρεμάσματα”) έχουν προστεθεί για την προστασία των άνω άκρων,φέρουν διακοσμητικά μπρούτζινα στοιχεία.

Οι κνημίδες προστατεύονται από τα “ποδόψελα”, σύνθετες αρθρωτές  ανατομικές  κατασκευές από  σιδερένιες λωρίδες επικολλημένες πάνω σε δερμάτινες επιφάνειες με πριτσίνια και από ανατομικά “κύπελλα” με μπρούτζινες λεοντοκεφαλές που καλύπτουν τα γόνατα. Οι συσκευές αυτές στερεώνονται πάνω στα πόδια με συστήματα αγκραφών και λουριών.Για την κάλυψη των ταρσών έχει επιλεγεί αλυσοθώρακας ο οποίος αγκαλιάζει όλη την άνω μεριά του πέλματος.

Άρθρα - Νέα

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

Η έννοια του χρόνου στην Εβραϊκή σκέψη, αν και απροσδιόριστο μέγεθος (Έζρας 10,13: «ο χρόνος είναι βροχή»), χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη δυναμική η οποία κατά κοινή ομολογία εξέλειπε από τον Εθνικό κόσμο.

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Πολύ συχνά προκύπτει το ερώτημα για το κατά πόσο η επιλογή ενός ολομεταλλικού θώρακα (αρθρωτού ή μη) κρίνεται καταλληλότερη σε σύγκριση με έναν οργανικό θώρακα (σύνθετου ή μη) και δευτερευόντως, ποιος από τους δύο αυτούς τρόπους θωράκισης ήταν πιο προσφιλής στους Έλληνες της Ηπειρωτικής Ελλάδος από τον 15o μέχρι τον 5ο π.Χ αιώνα.

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πνευματικές δομές και απαγορεύσεις της Αρχαιότητας και των μέσων χρόνων δεν άφηναν περιθώρια για την αυτόνομη ανάπτυξη της στατιστικής επιστήμης και την εφαρμογή της στον δημογραφικό τομέα.